Thursday 12 November 2009

10 Hari Lagi

SVUH agak senyap hari ni. Tak ramai kawan-kawan Irish yang datang sebab sibuk nak berdandan dan bersiap untuk Med Ball malam ni...'The Last Great Masquarade'. Ada pun yang setia menunggu sehingga kuliah lewat petang hanya beberapa kerat kawan-kawan matsaleh yang boleh dibilang dengan jari. Sehingga consultant yang menyampaikan kuliah turut memerli, 'I am surprised...welcome to my lecture. How many of you here? One...two...three...four...' cuba dibilangnya.

Purata belanja adalah Euro400 setiap orang bagi yang perempuan dan Euro50-200 setiap orang bagi yang lelaki untuk kelihatan cantik dan segak untuk majlis Med Ball. Giler kan?! Mungkin ada yang lebih dari itu...bukan mustahil. Itu baru tentang persiapan individu...jika ditanya tentang apa yang lagi berlaku, entah apa-apa lagi cerita mereka...yang terus-menerus berpesta sehingga menjelang subuh keesokan harinya. Itu setakat apa yang saya tahu melalui perbualan dengan mereka. Tidak pernah saya tertarik dengan Med Ball...sejak pertama kali mendengar tentangnya, sejak 1st Year.

Cukup tentang itu. Hari ini juga senyap kerana dua tutorial bed side teachings dibatalkan. Saya tidak pasti kenapa. Hanya satu sahaja yang berjalan seperti yang dirancang. Cara pengajaran daripada seorang tutor yang juga foreigner itu seolah-olah melepaskan batuk di tangga dan diskriminasi pula. Sedang tutor-tutor Irish tidak pernah berlaku sedemikian sewaktu mengajar kami. Hanya menyakitkan hati...ah, usah dikenang!

Terima kasih kepada Pakcik WS di hospital tadi. Peneman dan penceria saya di wad untuk hari ini. Selepas physical examination, saya berkira-kira untuk tamat di situ. Tetapi belum sempat saya meninggalkannya, giliran dia pula bertanya tentang saya. Dari mana asal, sudah berapa lama di bumi Celtic ini, dan soalan-soalan seumpamanya. 'Do you go out with boys?...Do you have a boyfriend?...' Amboi...boleh tahan pakcik ni haha! Saya cuba menjawab sebaik mungkin. Mengenangkan keadaannya yang mungkin kebosanan tinggal di wad tersebut.

Kemudiannya Pakcik WS bertanya tentang poligami yang dihalalkan dalam Islam. Tidak sangka pula dia akan bertanya tentang perkara itu. 'Oh..it is bad isn't it?' tekanya dengan dahi yang berkerut. Hm. Sekali lagi, saya cuba menerangkan sebaik mungkin keadaan itu, sekadar menurut kemampuan berfikir dan berhujah saya. Dan juga faith sebagai seorang believer.


31 Ogos '09 - 20 November '09

Surgery (A) : 4 minggu di St. Vincent University Hospital (SVUH)
2 minggu di Cappagh Orthopaedics Hospital - peripheral

Medicine (1) : 3 minggu di St. Michaels Hospital
3 minggu di SVUH


10 hari sahaja tinggal sebelum pelajar res year med UCD menghadapi peperiksaan Surgery dan Medicine. Oh man...

23 November '09 : Surgery - Short Answer Questions
Medicine - Multiple Choice Questions

25-26 November '09: Medicine - OSCE (8 Stations)


Mungkin cukup setakat ini...saya harus kembali menghadap buku!

No comments:

Post a Comment